telefon bimbit punca lelaki mati pucuk

- lelaki yang gemar menyimpan telefon bimbit di dalam poket seluar berhadapan risiko kerosakan sperma termasuk mati pucuk.
 Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), S.M. Mohamed Idris mendakwa,penggunaan telefon bimbit untuk tempoh yang panjang didakwa mengurangkan produktiviti sperma lelaki.
 Ini berikutan hasil kajian CAP tahun lalu menunjukkan kaitan antara sperm berkualiti rendah dengan tempoh penggunaan telefon bimbit dalam sehari.
 menurut beliau, penggunaan yang membuat panggilan telefon bimbit lebih daripada empat jam sehari mempunyai bilangan sperma yang paling kurang dan paling rendah kualitinya.
 ''penemuan itu menyarankan bahawa berjuta-juta lelaki di dunia ini kemungkinan mengahdapi kesukaran menjadi bapa kerana kerap menggunakan telefon bimbit.
 ''oleh itu,penggunaan telefon bimbit secara berlebihan abtara faktor yang menyumbang kepada penurunan bilangan sperma selain obesiti,merokok,tekanan,pencemaran dan bahan kimia yang mengganggu sistem hormon,''katanya kepada pemberita di sini semalam.
 Mohamed Idris mendakwa, lelaki yang gemar meletakkan telefon bimbit dalam sarung yang di sangkutkan pada tali pinggang atau poket seluar terdedah kepada gelombang elektromagnetik yang lebih tinggi.
 katanya, bagi wanita , mereka yang sering meletakkan telefon bimbit dalam beg sandang yang dikepit disebelah payu dara juga boleh memberi kesan terhadap kesihatan dalaman.
 untuk itu, CAP mencadangkan supaya orang ramai lebih kerap menggunakan mod pembesar suara pada jarak 20 sentimeter dari kepala.

hahhaa..aku terbaca.dengan secar tidak sengaja aku rasa mcm nak tulis pasal ni..ini knowledge untuk kita eh..tidak ada kene mengena dengan yang hidup atau yang telah mati.!
tapi aku terfikir jugak cne nak letak fon yang jaraknya 20 sentimeter dari kepala? better tak payah pakai fon..lagi senang! menyusahkan betul kalau ada penyakit cm kat atas ni ..huuhh!!